مقاله قهوه

مقاله قهوه » بررسی برخی عوامل تأثیرگذار بر طراحی کافه

بررسی برخی عوامل تأثیرگذار بر طراحی کافه

بررسی برخی عوامل تأثیرگذار بر طراحی کافه

فهرست عناوین 

  • بررسی برخی از روندهای مهم در طراحی کافه
  • مسافرت چگونه بر طراحی کافه اثرگذار است
  • متوازن­سازی طراحی و عملکرد کافه
  • کار بر محیط کافه
  • ایجاد تصویری منسجم از برند کافه
  • تأثیر رسانه ­های اجتماعی بر طراحی کافه

درک مشتری از کافه به محض ورود به کافه شکل می­گیرد. قدری طول می­کشد تا آنها تصمیم­گیری کنند آیا فضایی که آنها وارد شده­اند ارزش گذراندن وقت­شان را دارد یا باید آنجا را ترک کنند. به لحاظ تاریخی، کافی­شاپهای خاص معمولاً جنبۀ زیبایی شناختیِ جالب و جذابی نداشتند. بسیاری از این فضاها متعلق به کارخانجات یا مغازه­ها بودند که مجدداً با هدف دیگری از آنها استفاده می­شد، و در واقع با تجربۀ مشتری در ذهن طراحی نشده بودند. از همین روزهای اولیه، تعداد مختلفی از روندها و الگوهای بصری پدیدار شدند. بسیاری از کافه­ها زیبایی شناختی مینیمالیستی و براق را انتخاب کردند، در حالی که دیگران سبک روستایی و «مکتب کهن» را برگزیدند و برخی هم به طور کلی انتظارات را نادیده گرفتند. من با برخی از باریستاها و صاحبان کافه صحبت کردم تا دربارۀ عواملی که بر طراحی کافه اثرگذار هستند چیزهای بیشتری یاد بگیرم. ادامۀ مطالب را بخوانید تا بیشتر یاد بگیرید.

بررسی برخی از روندهای مهم در طراحی کافه

طراحی کافه طی یک دهۀ گذشته یا بیشتر، مسیر طولانی را طی کرده است. از نظر تاریخی، زنجیره­های بزرگتر سبک کافه­ای تمیز و بنیادی با زنجیره­ای برای برند و پیام رسانی و صحبت دربارۀ خودشان را انتخاب کردند. به طور کلی، کافی شاپهای مستقل و موج سوم از نظر بصری از این زنجیره­ها متمایز هستند و به طرز قابل توجهی متفاوت به نظر می­رسند. در ابتدا، بسیاری از آنها سبک باز و صنعتی را انتخاب می­کنند که صرفاً به واسطۀ فضایی بود که آنها اشغال کرده بودند. بسیاری از مکانهای موج سوم که در آنجا دانه­های قهوه بو داده می­شوند (یا رُست می­شوند) در کارخانجات یا مجموعه­های پیشین صنعتی افتتاح شدند تا شرایط قانونی لازم برای تجهیزات­شان را برآورده کنند. در حالی که بسیاری از آنها توانایی خود جهت بو دادن قهوه را به نمایش می­گذاشتند، کافه را به عنوان یک مکمل درآمدی اضافه کردند. این فضای مشترکی را ایجاد کرد که غالباً سقف بلند، آجر نما، کف سیمانی دارد و نور طبیعی در آنجا زیاد نیست. یکی از روندهای بزرگ دیگر دربین کافه­های موج سومِ اولیه در مینیمالیسم و ساده­گرایی پایه­گذاری شد. برای بسیاری از صاحبان                      کافی­شاپها مفهوم «زیبایی در سادگی است»، به جای تمرکز بر رنگها و نمادهای درخشانی که می­توانند «گیج کننده» باشند، به معنی تمرکز بر خود قهوه است.

این حرکت عمدتاً مرتبط با کافی­شاپهایی در آسیا بود (معمولاً ژاپن، که در آن مینیمالیسم یک مکتب طراحی متفاوت است)، اما در سالهای اخیر به اروپا و آمریکای شمالی گسترش یافت. این کافه­ها غالباً با تعدادی مبلمان و فضای اطراف سفید طراحی شده­اند. برای برخی از افراد، این سبک بصری القاکنندۀ پاکی و آرامش است؛ با این حال، منتقدان احساس می­کنند که این فضاها ملال­انگیز هستند یا فاقد ویژگی خاصی هستند.

کافه های واگیردار : چطور می توانید مشتریان وفادار داشته باشید

مسافرت چگونه بر طراحی کافه اثرگذار است

از آنجایی که طی قرن بیستم تا اوایل قرن بیست و یکم، مسافرت آسانتر، ارزانتر و بیشتر قابل دسترسی شده است صاحبان کافه به دنبال الهام­بخشی فراتر از بخشهای محلی­شان بودند. صاحبان کافی­شاپها اغلب تحت تاثیر سفرهایی قرار گرفتند که آنها داشتند، و کافه­هایشان باید به شهرهایی که برایشان اثرگذار بوده است ادای دِین کنند. ترکیب برخی ویژگیهای آشنا با سایر ویژگیهایی که کمتر رایج هستند چیز غیرعادی نیست. الدریک استورات صاحب کافۀ هارکن (Harken) است، یک کافه و رُستر در ونکوور، بریتیش کلمبیا. او به من گفت که وقتی هارکن را طراحی کرد، از فرهنگ کافۀ تعدادی شهرهای مختلف الهام گرفته است.

الدریک توضیح می­دهد «من در ملبورن زندگی می­کردم، و به مدت سه سال و نیم خودم را غرق در دنیای قهوه در آنجا کرده بودم و سپس به برلین رفتم». «این بدین معنی است که من باید سبک قهوۀ استرالیایی را ببینم همچنین باید به چگونگی سازگاری بازار اروپا برای رسیدن به مکانی که در آن بودند، توجه می­کردم.»

«پس از آن، من به ونکوور برگشتم و دیدم که بسیاری از کافی­شاپهای ما خود را به عنوان «ویژه» طبقه­بندی کرده­اند در حالی که همچنان از نظر طراحی، مدل شرکت را دنبال می­کردند.»

در نتیجه، الدریک کافۀ هارکن را افتتاح کرد. او به من می­گوید که هارکن مانند یک سوشی بار( sushi bar) طراحی شده بود، یعنی وقتی که نوشیدنی آماده بود مشتریان روبروی باریستاها بودند. او اضافه می­کند که این روند کاری را ایجاد می­کند که مشتری کانون تمرکز است.

متوازن­ سازی طراحی و عملکرد کافه

الدریک می­گوید زیبایی­شناختی سوشی بار در هارکن، طوری طراحی شده بود که خدمات­رسانی به مشتری در مرحلۀ مرکزی بود. او به من می­گوید که این تصمیم­گیری الهام­گرفته از تغییرات مشابه در بخش هتلداری و رستوران بود. یکی از جالب توجه­ترین مثالها در این مورد Benihana، یک رستوران زنجیره­ای ژاپنی-آمریکایی بود. مشتریان در رستورانهای Benihana دورتادور سرآشپز می­نشینند که آشپزی را در گریل تپان­یاکی در وسط میز انجام می­دهند در حالی که با کسانی که در آنجا غذا می­خورند شوخی می­کنند و با آنها در تعامل هستند.

الدریک می­گوید او می­خواست بخشی را طراحی کند که مشتریان را در آنجا سرگرم کند همچنین                   خدمات­رسانی به مشتریان در اولویت باشد. ما می­خواستیم بررسی کنیم که چطور به مشتریان رسیدگی کنیم در حالی که سفارشات داخل رستوران و همچنین سفارشاتی را که برای بیرون از رستوران بود آماده نماییم. این به ما کمک می­کند تا بدون اینکه سراغ میزهای زیادی برویم تجربۀ نسبتاً بهتری داشته باشیم که نیاز به نیروی کاری بیشتری دارد.

«ما تلاش می­کنیم همه چیز را پیرامون آن طراحی کنیم، در نتیجه بار (bar) در وسط این فضا است. ما تصمیم گرفتیم تا فضایی کامل را طراحی کنیم…. آن یک پیشخوان است که الهام گرفته از سوشی بار یا کوکتل بار ژاپن است. ما می­خواستیم سطح بهتری از خدمات را ارائه کنیم بدون اینکه بسیار گران­قیمت باشد، در نتیجه ما طراحی به سبک بار را انتخاب کردیم.»

درس‌هایی که هنگام راه اندازی کافی شاپ یاد می‌گیرید

کار بر محیط کافه

وقتی که یک کافه راه­اندازی می­کنید یا یک محل فروش جدید در آن نزدیکی باز می­کنید، بسیاری از مردم احساس می­کنند که احترام و تأیید هویت ناحیۀ محلی اهمیت دارد.لئون زاده سنت اسپرسو را یک دهه قبل در لندن افتتاح کرد. او می­گوید وقتی کافۀ جدیدی در یک شهر یا منطقۀ خاص باز می­شود شما باید از برند کافۀ خود مطابق با هویت منطقه استفاده کنید. «همان­طور که لندن تغییر کرده است، ما مکانهای بیشتری را باز کردیم.»

«هم اکنون تلاش می­کنیم تا هماهنگی بین آنها ایجاد کنیم، در حالی که همچنین برای هر یک از مناطق فردی و هویت منحصر به فرد آنها احترام قائل هستیم. دیدن طرحهایی که پدیدار می­شوند و تنوع در شهر و در کل دنیا هیجان­انگیز است.»

«هدف ما ایجاد حس ناب و زیبایی در کافه هایمان با ارائۀ نور طبیعی فراوان است. ما دوست داریم خودمان را ترکیبی هماهنگ از آپارتمانهای بلند نیویورک و سادگی اسکاندیناوی نشان دهیم. ما از خطوط بی عیب و نقص و مواد پایدار به مانند آجر، چوب، فولاد نرم، سنگ و بتن استفاده می­کنیم.»

الدریک دریافت که تعیین محدودیتها هنگام بررسی تاثیر فرهنگهای دیگر چالش برانگیز است. «شهرک        ژاپنی­ها در ونکوور (جایی که هارکن واقع شده است) یک منطقۀ نسبتاً جدید است. در آن شهر همۀ مهاجران ژاپنی زندگی می­کردند بنابراین ما تلاش کردیم تا آن را به روشی کاملاً ظریف طراحی کنیم. ما نمی­خواستیم فرهنگ آنها را نقض کنیم بلکه ما می­خواستیم به تاریخچۀ منطقه احترام بگذاریم. ما تا جایی که می­توانستیم بسیاری از بخشهای نمای بیرونی را دست نخورده گذاشتیم».

ایجاد تصویری منسجم از برند کافه

طبعاً، طراحی و چیدمان یک کافه باید نشان­دهندۀ هویت برند آن باشد. اگر آن شعبه­ای از یک زنجیره یا برند کنونی است، احتمالاً با توجه به الگوی طراحی از پیش موجود در ذهن طراحی خواهد شد. اگر این­گونه نیست، سپس صاحبان باید دربارۀ آنچه که فضای مورد نظرشان دربارۀ کافه و برند انتقال می­دهد بیشتر فکر کنند و سخت تلاش کنند.

الدریک به ما می­گوید که او با کارشناسان برندینگ کار کرد تا مطمئن شود که بسته ­بندی محصول منطبق با دیدگاه زیبایی­شناختی او برای کسب و کارش است. «آن وابسته به هویت برند است. ما هم مانند یک شرکت طراحی کنندۀ ادکلن یا عطر یا هر محصول دیگری، آن را از منظر مشابهی بررسی می­کنیم.»

«حسی وجود دارد که مردم آن حس را از شرکت دریافت می­کنند؛ که شامل بسته بندی در فضا [همچنین چیدمان و طراحی] است. ما می­خواهیم همه چیز را به روشی ارائه کنیم که واقعاً اصلاح شده و ظریف هستند.»

راهنمای راه اندازی ماشین اسپرسو در کافه جدیدتان

لئون به ما می­گوید برای سنت اسپرسو هدفش این بود که تصویری را ایجاد کند که با محیط اطرافش ترکیب شود و ناحیۀ محلی را تصدیق کند، اما آنقدر برجسته باشد که افراد جدیدی را جلب کند. لئون توضیح می­دهد «ما کافه­های محل را اداره می­کنیم، بنابراین باید مطمئن شویم که فضا برای آن منطقۀ خاص به درستی عمل می­کند. اگرچه ما خطوط بی نقص در طراحی­مان را دوست داریم، اما همچنین تلاش می­کنیم همه چیز ملایم باشد و فضای آرامش بخشی ایجاد کنیم. ما سبزه و گیاهان زیادی داریم.»

«هدف ما این است که همۀ فضاها زیبا و جذاب، ساده و استثنایی باشند. ما می­خواهیم بهترین قهوه و بهترین تجربه را برای محله و دوستان به ارمغان بیاوریم؛ به همین سادگی.»

تأثیر رسانه­ های اجتماعی بر طراحی کافه

رسانه­های اجتماعی به یک نیروی محرک بزرگ پشتیبان موفق­ترین کافه­های دنیا تبدیل شده­اند. محتوای کیفی و هویت دیداری قوی بر پلتفرمهایی مانند اینستاگرام و پین ترست به این معنی است که مشتریان بیشتری وارد کافه شما می­شوند. با این حال، آن به هر دو روش عمل می­کند؛ اگر کافۀ شما فضای بصری جذاب و یا جالبی را ارائه می­کند، افراد به احتمال زیاد تصاویری از آن را به صورت آنلاین پست می­کنند و دوستان خود را تگ می­کنند.

لئون به ما می­گوید که مورد توجه قرار گرفتن در رسانه­های اجتماعی برای صاحبان کافه بسیار ارزشمند است. «من فکر می­کنم آن عاملی در طراحی فضای کافه برای بسیاری از کافه­های جدید است. به عنوان یک برند، چیزی ارزشمندتر از این نیست که ببینیم فردی تجربیاتش را با شما بر اینستاگرام به اشتراک می­گذارد، چون ما می­دانیم که کار درستی انجام می­دهیم.»

الدریک اذعان می­کند رسانه­های اجتماعی کانون تمرکز اصلی او نیست، اما او می­گوید که آن باید در اولویت باشد. «من فکر می­کنم آن بخشی از چگونگی فکر کردن شما دربارۀ چیزها است. ما از خودمان می­پرسیم آیا همه چیز در عکس و غیره خوب به نظر می­رسد. شما باید بتوانید محتوا ایجاد کنید ….. آن خیلی خیلی اهمیت دارد.»

برای بسیاری از افراد، کافی­ شاپ ها نقطۀ نهایی در زنجیرۀ تأمین قهوه هستند. آن بازاری بسیار رقابتی است، و برجسته­تر شدن از بقیه دیگر یک مزیت نیست- برای کافه­های جدید، آن باید در رأس دستور کار قرار گیرد.

برای ایجاد فضایی جذاب، شما باید چیزهای مختلفی را در نظر بگیرید. آیا انتخاب طرح شما منعکس کنندۀ تصویر ذهنی­تان است؟ آیا فضای شما با زیبایی شناختی محلی آنجا متناسب است؟ آیا در عکسها خوب به نظر می­رسد؟ آیا آن باعث می­شود که مردم به آنجا بروند؟ این سوالات، و سوالات دیگری را از خودتان بپرسید قبل از اینکه فضایتان را نوسازی کنید یا کافی شاپ جدیدی باز کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه
حساب کاربری من
وبلاگ
0 محصول سبد خرید